Tässä nyt pikkunen raapustus niistä jutuista millä olen "ponnionginnoissa" kalaa saanut. Toivottavasti tästä on jollekin jotain iloa ja sais jotain vinkkiä ongintoihinsa ja enemmän kalaa sumppuun.
Kisarapsa 12.6.
Arpa antoi laiturin 33 ja ihan ei ollut voittajafiilis siinä vaiheessa. Käytännössä koko kesän ollut onkimaton paikka. Vettähän tuossa oli noin puoli metriä. Päätin syöttää partille kaksi paikkaa, vasemmalle ja eteen noin 11m putkelle ja kelalle/feederille yhden paikan etuoikealle.
Mulla oli kahta mäskiä, sekä 3mm pellettejä (Dynamite baits swim stim krill) feederihommaan. Mäskiä tein siis reilusti enemmän kuin normaalisti, kun piti varautua kelahommaan.
Mäski 1
Sensas Fine Carp 1kg
Sensas Carp with Fishmeal 0,5kg
Sensas Clouding Leam 0,25 kg
Sensas Fishmeal limu 1/2 pulloa
Musta väri
Mäski 2
Dynamite Baits Swim Stim Krill 2kg
Sensas Clouding Leam 0,25 kg
Sensas Fishmeal limu 1/2 pulloa
Musta väri
Mä kostutan aina nämä mäskit "pilalle" eli ensin kuivat aineet sekaisin sitten limu ja vettä niin paljon että mäski pursuaa sormien välistä puristettaessa. Sitten antaa sen asettua ja sekoittaa jämähtänyttä paakkua ennen käyttöä, en jaksa edes sihtailla. Mäskin pitää olla mun mielestä passiivinen houkute, jolla saadaan vietyä ruokaa alas. Liian aktiivinen ja elävä mäski saa kalat sekoilemaan, jolloin ne pörrää siinä onkipaikalla ja tuloksena on siimatärppejä ja kylkikaloja.
Alkuun syötin 10 palloa kelalle tuota krillimäskiä, sekä partille eteen 3 palloa, karppimäskiä 3 palloa vasempaan. Sekaan laitoin ihan pikkasen matoa, kuollutta toukkaa ja maissia. Partille laitoin kaksi kovaa palloa ja kolmannet pallot pehmeinä ja pintaan "ravisteltuina", jolloin niistä tuli isot pitkään leijuvat pilvet. Ajatus oli, että kala uskaltautuisi paremmin paikalle jo valoisan aikaan jos vesi on vähän sameana.
Alkuun yritin feederillä, mutta pian mäskeiltä alkoi näkyä jotain elonmerkkejä. Kalliopohjalla ei niinkään tule kuplaa, mutta jotain liikettä mäskillä selkeästi oli. Sain partilla ahvenia, sorvia ja kämmenen kokoisia lahnoja. Pistin aina parin pikkukalan jälkeen kovan pingispallon ja samaan kuppiin puoli kourallista mäskiä irrallaan, jonka siis sotkin pintaan ja pallo pohjaan. Ruokaa pidin tässä vaiheessa sen verran mukana, että joka pingispallossa oli arviosta 10 pätkää matoa, muutama kärpäsen toukkaa ja pari maissia. Ehkä siinä 21:00 tuli ensimmäinen haavikala ja seuraavat 3h olikin sitten ihan perusongintaa. Laitoin aina tuon saman annoksen mäskiä muutaman pikkukalan jälkeen, jokaisen haavikalan jälkeen ja aina jos tuli vedettyä ison kalan tärppi huti. Kun alkoi hämärtää niin jätin tuon mäskipilven teon vähemmälle.
Jossain kohtaa ongin myös pari kalaa aivan oikeasta reunasta heinän kupeesta, johon kippasin silloin tällöin maissia, matoa ja toukkaa. Sain illan aikana sieltä 2 ruutanaa, pari sorvaa ja pikkusuutarin.
Kello oli varmaan siinä puolen yön hujakoilla kun sain vasemmalta paikalta ensimmäisen karpin 2,8kg. Tässä kohtaa muutin syöttöä siten, että joka kalan jälkeen meni yhden käden pallollinen, jossa ruokaa tuplasti. Viimeinen tunti ennen taukoa antoi siis kolme karppia ja muutaman muun kalan. Kalaa oli tässä vaiheessa 14kg. Luulin, että olisi ollut enemmän ja laitoin toisen sumpun veteen ennen taukoa. Syötin vasemman paikan 10 min ennen taukoa viidellä pallolla. Kyttäsin hetken krillimäskillä ja laitoin siihenkin 5 palloa tavaraa.
Tauon jälkeen hiljaa hiipien omalle paikalle. Startti oli hieman masentava. Karppimäskiltä 3 pikkulahnaa, jonka jälkeen syötin ja siirryin krillimäskille. Sieltäkin 3 pikkulahnaa, syöttö, uusi maissi koukkuun ja takaisin karppimäskille. Aamusession eka pikkukarppi otti heti, varmaan jo putoavaan syöttiin. Kala sumppuun, mäskäys ja kokeilu toiselta mäskiltä, pikkukarppi sieltäkin. Normisyöttö ja kääntö vasemmalle onkipaikalle. Pari kertaa joku ui siimaan ja veden pinta aaltoili itsekseen. Sitten hieno tärppi ja iso karppi kiinni. Kala otti hyvän pitkän spurtin vasempaan ja lopulta lähti kääntymään. Tässä kohtaa tuntui kuinka siimat ja nauhat napsuu rehuihin. Lopulta liike pysähtyy. Mulla on nauhat ulkona jonnekin pimeyteen - ei mitään tuntumaa. Noin 5 minuuttia siinä varmaan odottelen ja toivon, että irtoaisi itsekseen, sitten alkoi tuntua ettei toisessa päässä ole mitään elämää. Aloin vetää siimoja poikki, mutta ilmeisesti kuminauhat olivat juuttuneet johonkin hakoon. Punaisen Ambercoren (=hydro ilman litkua) poikki vetäminen oli kyllä mielenkiintoinen kokemus sekin. Veikkaan että yli 10 kiloa piti vetää ennenkuin räpsähti. Kyllä vitutti.
Karppisekoilun jälkeen meni vähän aikaa itsensä kasaamisessa ja laitoin vielä uuden kärjen rikki menneen tilalle. Kaiken kaikkiaan 02:00 -04:00 sprintti piti sisällään 2 karppia, 2 ruutanaa, 4 suutaria ja noin 20 pikkulahnaa tai sorvaa, joista kerty reilu 8 kiloa. Neljän jälkeen paikka hiljeni aivan täysin, enkä saanut millään konstilla kalaa paikalle. Koitin myös feederillä, mutta hiljaista oli sielläkin.
Vaaka näytti lopulta 22,6. Kalat olivat lopulta aika pieniä ja oli hölmö fiilis kun kuvittelin, että olisi jokunen kilo enemmän.
Onkilaitteet mulla oli todella simppelit: ruutanaonki ja normionki. Ongin koko setin käytännössä 5-10 cm ylisyvyydestä.
-----------------
Kisarapsa 14.6.
Paikka 2. Kiinnostus vähissä. Ongin tämän ihan samoilla mäskeillä, mutten valmistellut noin isoja määriä ja laitoin syöttejä todella vähän mäskin sekaan. Syötin 2 paikkaa: 1 suoraan eteen ja 1 vasempaan reunaan kärki plus pala. Onkena mättöonget (ja tönkkökärsä, josta nyt en kauheesti viitti kirjoitella, kun ei toiminut). Iltasessio pelasi ihan hyvin ja pikkusuutaria tuli tasaiseen tahtiin. Pimeässä hiljeni ja laitoin ennen taukoa aivan liian paljon ruokaa veteen, karpin toivossa. No oli mulla yksi karpin sivuosuma ja aamu meni porepelleilyn merkeissä, ylisyötön vuoksi. No 15kg oli ihan jees kun odotukset oli nollassa. Tosta olisi raapinut hyvän tuloksen jos olisi pää pysynyt kasassa ja keskittynyt "syöttämään yhden ja onkimaan yhden". Ja ehkä jos olisi vetänyt normi kamoilla jättäen karppiriskin täysin huomioimatta.
----------------
Ruutanaonki
Sensaksen karppikoho 0,4g 3mm vaidettavalla antennilla
0,17mm Preston Reflo Power suorana
Guru LWGF koukku koko 12
Painotus, kaikki haulit nipussa 20cm koukusta. Muutama kutosen hauli, jonka yläpuolella muutama hienosäätöpaino (Maver SlotEez koko 9)
Hienosäätöhauleja pitää olla vähintään neljä, jotta voi tarpeen mukaan ottaa helposti ja hallitusti painoa pois siimasta, kun kohon kantavuus usein hieman kärsii ponnionginnan aikana. Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin itsekseen sukeltava koho.
Normionki
Sensaksen karppikoho 0,8g 3mm vaidettavalla antennilla
0,19mm Preston Reflo Power suorana
Guru LWGF koukku koko 10
Painotus, kaikki haulit nipussa 20cm koukusta. Muutama kutosen hauli, jonka yläpuolella muutama hienosäätöpaino (Maver SlotEez koko 9)
Mun teoria ton kevyen koukun suhteen on se, että sen kala saa imuroitua nopeammin suuhunsa, joka tarkoittaa enemmän suukaloja ja vähemmän kylkikaloja. Ne isot mitkä vetää koukut suoraksi ja siimat poikki lennossa ei ole suukaloja. Se nyt vaan on ihan fysiikan lakien vastaista, että avovedessä 10 kilon suukala karppi vetäisi esim. punaista hydroa vasten 0,19mm Reflon poikki...
Muut onkilaitteet mitä tuolla käytän:
Kevyt ruutanaonki (tällä vedetty mun iltakisaenkka, 34kg)
Sensaksen karppikoho 0,4g 3mm vaidettavalla antennilla
0,15mm Preston Reflo Power suorana
Guru LWGF koukku koko 14
Mättöonki
Sensaksen karppikoho 0,8g 3mm vaidettavalla antennilla
0,19mm Preston Reflo Power suorana ( tai paksumpi)
Drennan Power Hair rigger 10 tai 8 – Järkyttävän vahva koukku
Mättöongen kanssa käytän sitten 3,8mm hollowia (Colmic), muiden kanssa punainen 2,8mm amber core (tai joskus musta 2,4mm amber core) (NG-Float store).
------------------
Tavallaan koko mun onginta perustuu siihen, että houkuttelun tarkoitus on saada 1 kala kerrallaan tiettyyn kohtaan. Ja sitten saada se syötti siihen kalan naaman eteen. Ja mitä tarkemmin tämä homma toimii niin sitä selkeämpiä tärppejä tulee. Käytän tota bulkkipainotusta sen vuoksi, että se onki olisi alapäästä mahdollisimman vakaa. Vakaa onki pysyy paremmin paikallaan kun kala ui syötin lähellä eli se pysyy paremmin kalan napattavissa. Leijaava alapää myös haraa koukkuun herkemmin roskaa, sillä se on liikkuvampi. Tästä samasta syystä käytän myös pääsääntöisesti isohkoja 0,8g kohoja. Puolestaan koukku on kevyt ja siima balanssissa niin se syötti päätyy siihen suuhun herkemmin ja sillä on vähemmän aikaa paskaantua kun kala soheltaa siinä lähistöllä. Joskus tuntuu, että laittamalla hajua, (Sensaksen/traperin sprayt) syöttiin tulee tärppi nopeesti kun muuten on ollut hiljaisempaa. Laitan hajuja kun tuntuu, että kala on paikalla, mutta en saa tärppiä. Mulla on aina mukana mansikka, vanilja, brasem ja "hubbabubba", joista viimeisin on ollut karpin ja sammen mieleen. Jos sulla on 3-4 erilaista koukkusyöttiä ja 4 hajustetta niin niillä saa tarjoiltua aika monta erilaista vaihtoehtoa.
Parhaat tulokset olen aina saanut tuolta sellaisella syöttö kalalle ja tärpille -tyylillä. Ruokaa/ mäskiä vähän mutta usein. Ja aina jos vaan mahdollista syötä kovalle pohjalle, riittävän kauas mutapohjasta. Se kala ei välttämättä tule heti siihen kovalle, usein matalammalle alustalle, mutta onginta on kovalta pohjalta paljon mielekkäämpää ja tuottoisampaa, sekä tärpit parempia. Mäskeinä tuolla toimii lähes mikä vaan, Pönni onkii ilmeisesti usein jollain ylikostutetulla särkimäskillä. Mulla toimineet Sensasin carpit, giallat, etangit... Sonubaitsin (F1, tiger fish...) ja Dynamitebaitsin (swim stimmit, margin mix ym...) mäskit.
Teemun Ponniongintavinkit
Re: Teemun Ponniongintavinkit
Hyvä rapsa ehdottomasti.Mites ihmeessä toi 1 kala peli paikalle onnistuu? Mistä sen edes tietää kuin paljo kalaa alla? Ite olen käyny säyne ongella paljon.Viime reissulla 70 haavi kalaa ,joista säyneitä noi 60 ,loput kiven alle jääneitä eli lahnoja. Uskon että mäskillä oli samaan aikaan kalaa todella paljon mut ei ne häirinny onkimista.Heitto ja säykki oli pitkän aikaa kun kala söi hyvin.Kalan koko noi 600g-1,5 kg.
Loppu mäski nii loppu kalatkin.Aika ahmatteja noi säyneet...Välillä pitää ihmetellä kuinka ne saa edes syötin suuhun ku suu niin täynnä mäskiä.
Loppu mäski nii loppu kalatkin.Aika ahmatteja noi säyneet...Välillä pitää ihmetellä kuinka ne saa edes syötin suuhun ku suu niin täynnä mäskiä.
Re: Teemun Ponniongintavinkit
Kiitoksia Teemulle hyvästä rapsasta ja lampionginta vinkeistä! Muut ns. "lampimiehet" vois kirjoitella lisää
VIII