Aika monella onkijallahan on nykyään näitä sivupöytiä joissa on kankainen päällevedettä kuomu estämässä mäskien ja syöttien kastumista niin joo teoriassahan se on erittäin hyvä idea. Jotkut kalastusvälinevalmistajat vaan jostakin syystä valitsevat näihin kankaiksi aivan umpisurkeita materiaaleja joista vesi tulee läpi pienissäkin määrissä. Itse viime syksynä koin taas saman kun oli unohtunut sateenvarjo matkasta ja mäskit ja syötit kastui sitten kesken kaiken. Nyt tässä kevään tullen olen arponut että mitä ongelmalle tekisi, eli ompeleeko uuden kankaan tilalle vai mitä tekee. Sitten luin kuinka ihmiset ovat käsitelleet telttakankaitaan ja venekuomuja vuosikymmeniä mineraalitärpättiin liuotetulla silikonilla ja tästä innostuneena kokeilin tätä itsekin.
Välineenä oli nurkista löytyvät saniteettitilojen tiivistämisiin tarkoitettu silikoniputkilo ja mineraalitärpätti. Sekoitin ne keskenään sellaisessa suhteessa että oli sopivan juoksevaa(meni useampi tunti ennenkuin silikoni oli liuennut kunnolla varmaan johtuen matalista lämpöasteista) sekä imeytyvää ja sitten siveltimellä levitin ne sivupöydän kankaalle.
Lopputuloksena oli kuivuttuaan 100 % vedenpitävä kangas ja vettä päälle kaadettaessa se helmeili pinnalla eikä imeytynyt lainkaan kankaaseen. Mineraalitärpätin haju lähti pois viikon sisällä kun se arvelutti aavistuksen etukäteen että kuinka pitkään mahtanee haista. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen lopputulokseen ja nyt jatkossa toivottavasti ei tulene harmistus kesken onkipäivän kun mäskit kastuvat vahingossa.
Kankaan kyllästäminen
Re: Kankaan kyllästäminen
Kaikissa ne nykyään säästää. Mä veisin tavaran takas jos ei toimi. Vavat sentään menny eteenpäin huimasti. Kyl mulla varjo ainaki pitäny veden ,siitä kyl aikaa ku viimeks kisannu sillee et mentii kisaa oli sää mikä tahansa. Ei noita pitäs joutaa ite enää duunaa osti kohon,koukun tai minkä vaa.Valmis settiä ollaan ostamassa ja siitä myös maksetaan sen mukaan.