Tänä kesänä tullut ongittua taas pitkästä aikaa kelaongella enempi niin laitetaan tässä oman käytössä olevan onkirigin tekniset detaljit. Liukukohojen kanssahan ne ainaiset sotkut ovat olleet ongelma jos onkilaite ei ole tarkoitukseen sopiva. On tullut kokeiltua ylösalaisin olevia olivetteja, 3-5 kpl ssg-hauleja jne mutta sotkujahan niistä seurasi. Vuosia sitten oli artikkeli matchangler-nimisellä sivustolla josta otin punotun siimametodin omaan käyttöön mutta artikkelista suoraan kopioitu versio ei toiminut itsellä. Oma versio on nykyään seuraavanlainen. 0.35 mm paksuiseen 50-60 cm pituiseen siimaan laitetaan leikari keskelle ja peukalon ja etusormen yhdistelmillä pyöritellään siima punokselle, tämän jälkeen siima taitetaan ja laitetaan toinen leikari taas keskelle punosta ja taas pyöritellään uudelle punontakierrokselle. Lopetus tapahtuu toisen leikarin päähän taittamalla takaisinpäin ja siimanpäät hieman punoksen sisään sekä pikaliimalla varmistus. Tämän jälkeen sopivan pienellä kutistesukan palasella tehdään päälle varmistus.
Kun meillä on valmiina punos tarvitaan iso hauli (8-10 gr) jossa on keskellä sopiva ura. Ainakin Exneriltä ja Cralussolta löytyy tällaisia hauleja. Hauli puristetaan toisen pään leikarin ympärille ja toiseen päähän laitetaan sitten onkilaitteen loppuosa menemään tapsille. Itsellä ollut tässä käytössä 0.2 mm siima mutta varmaan tällä metodilla ohuempikin siima toiminee. Käytössä on ollut n. 60-80 cm pätkä siima johon leikari kiinni ja tärppihauli tähän yläpuolelle(yleensä nro 4) sekä 32 cm tapsi.
Itse heittosiima kelalla on entisiä 0.2 mm paksuista siimaa mutta olen todennut sen olevan osuuteen jossa koho liikkuu liian ohutta syistä että A : menee aivan liian herkästi sykkyrälle kohon + stopparisolmun liikuttamisesta sekä B : turhan monta uimareissua kun joutuu pelastamaan kohoa järvestä siiman katkettua. Tähän osuuteen olen käyttänyt nykyään 0.24 mm siimaa että taatusti kestää heittojen rasituksen kun kuitenkin käytössä isot kohot. Tätä on n. 2 vavan mittaa ja kiinnityssolmuna pääsiimaan on ollut käytössä mahin-niminen solmu joka sujahtaa mukavasti vaparengaiden läpi koska on muodoltaan suippomainen vavan kärkiosaa kohti. Kokeilin kyllä 0.24 mm siimaakin suoraan pääsiimana mutta pienikin sivutuuli aiheuttaa liian suuren siimapussin omasta mielestäni tämän paksuiseen siimaan.
Tällä onkilaitteella on helppo luodata eli kun tulet onkimaan niin jollakin veitsellä otat haulin irti leikarista siksi aikaa kun kiinnität luotauspainon koukkuun luotaamaan onkipaikan sekä mahdollinen alkumäskäys niin siimassa on mukava noste ja saat tarkan luotaustuloksen eikä tarvitse kanniskella erillistä kelavapaa luotaamiseen kuten ennen tuli tehtyä. Sliderkohojen rungosta n. 2/3 kannattaa sivellä epoksihartsilla koska muuten joudut ostamaan uusia kohoja joka toinen reissu kun pääpaino hakkaa balsapuun säpäleiksi. Kohomalleina olisi hyvä olla sellaisia malleja joissa on säädettävät levyt niin onkilaitteeseen ei tarvitse lisätä kuin yksittäinen tärppihauli päähaulin lisäksi.
Linkin takana kuva onkilaitteesta:
https://postimg.cc/SXZYmsPY
Sliderrigi
Re: Sliderrigi
Hyvä postaus Tommi! Mä olen välttänyt tuon kohon hajoamisen sillä, että tein omiin kohoihini tuon alapään messinkisen tikun n. 5 cm pituiseksi. Noissa kaupan kohoissa on mun makuun ollu aina liian lyhyet 2-3 cm tikut.
T. P
T. P